نویسنده: محمد حسین حبیبی     تاریخ خبر 1403/07/28

جایزه ۳ میلیون دلاری ناسا

جایزه ۳ میلیون دلاری ناسا

ناسا برای حل مشکل زباله ها در کره ماه جایزه ۳ میلیون دلاری تعیین کرد

همزمان با آماده‌سازی مجدد انسان‌ها برای سفر به ماه و برنامه‌های مأموریتی به مریخ، ناسا به دنبال راه ‌حل‌هایی برای مدیریت زباله‌های فضایی روی سطح ماه است. این زباله‌ها شامل موارد مختلفی مانند ربات‌های ازکارافتاده، محفظه‌های سوخت خالی و دستگاه‌های علمی بلااستفاده می‌شود.

طبق برآوردها، حدود ۲۳۰ تن زباله فضایی توسط فضانوردان بر سطح ماه رها شده است. از عجیب‌ترین این زباله‌ها می‌توان به ۹۶ کیسه مدفوع انسانی اشاره کرد که طی مأموریت‌های فضایی در نیمه دوم قرن بیستم در ماه جا مانده‌اند.

در آن دوران، فضانوردان ماموریت‌های آپولو برای دفع فضولات از کیسه‌هایی استفاده می‌کردند که به بدن خود متصل می‌کردند و مدفوع را در آن‌ها جمع می‌کردند. این کیسه‌ها، همراه با دیگر زباله‌ها، روی سطح ماه باقی می‌ماند تا فضانوردان بتوانند فضای بیشتری در فضاپیما ایجاد کنند و نمونه‌های بیشتری از سنگ‌ها و خاک ماه را با خود به زمین بیاورند.

یکی از نخستین عکس‌هایی که نیل آرمسترانگ از سطح ماه گرفت، حتی کیسه‌ای از این زباله‌ها را هم نشان می‌دهد. هرچند کاوشگرها و فضاپیماها اصولاً حجم زیادی زباله تولید نمی‌کنند، اما انسان‌ها به دلیل نیازهای زیستی خود به طور مداوم زباله تولید می‌کنند. این زباله‌ها محدود به فضولات انسانی و ادرار نیست؛ بلکه شامل مقادیر قابل‌توجهی از پسماندهایی مانند بسته‌بندی‌های غذایی و تجهیزات مصرف‌شده در مأموریت‌های طولانی‌مدت نیز می‌شود.

با توجه به برنامه ناسا برای اقامت بلندمدت روی ماه، زباله‌های غیرآلی مانند تجهیزات علمی، لباس‌ها و بسته‌بندی مواد غذایی ممکن است به یک چالش جدی تبدیل شوند. به همین دلیل، ناسا تصمیم گرفته است تا با برگزاری یک مسابقه، به دنبال راه‌حلی نوآورانه برای مدیریت این زباله‌ها باشد.

علاوه بر فضولات انسانی و بقایای مواد غذایی، زباله‌های غیرآلی مانند تجهیزات علمی، لباس‌ها و بسته‌بندی‌های مرتبط با مواد غذایی نیز می‌توانند به یک چالش جدی تبدیل شوند، مخصوصاً وقتی برنامه‌های ناسا برای اقامت طولانی‌مدت بر سطح ماه را در نظر بگیریم. با اقامت طولانی‌تر انسان‌ها در ماه، به مرور زمان، میزان زباله‌های غیرآلی رو به افزایش خواهد گذاشت و این امر ممکن است به تدریج به مشکلات بیشتری منجر شود.

Moon

به همین دلیل، ناسا اکنون در جستجوی راه‌حل‌های خلاقانه برای مدیریت این زباله‌ها است و برای این منظور، یک مسابقه بین‌المللی به راه انداخته و درخواست همکاری کرده است. ناسا امیدوار است که از طریق این چالش، راهکارهایی برای بازیافت زباله‌های موجود در ماه ارائه دهد که نه تنها در فضا، بلکه در مدیریت زباله‌های روی زمین هم مؤثر باشد.

این رقابت در دو بخش اصلی برگزار می‌شود. بخش اول بر طراحی و توسعه اجزا و سیستم‌های سخت‌افزاری متمرکز است که بتوانند یک یا چند نوع زباله جامد سطح ماه را بازیافت کنند.

بخش دیگری از مسابقه ناسا بر روی طراحی یک مدل مجازی از سیستم کامل بازیافت زباله‌های جامد در سطح ماه تمرکز دارد که این زباله‌ها را به محصولات قابل استفاده تبدیل می‌کند. تیم‌های تحقیقاتی می‌توانند در یکی از دو چالش موجود، یعنی طراحی سیستم‌های سخت‌افزاری یا مدل مجازی، و یا حتی در هر دو، شرکت کنند. جایزه نهایی بین برندگان هر دو طرح تقسیم خواهد شد.

کیم کروم، مدیر برنامه بازیافت ناسا در کره ماه، گفت: (بسیار خوشحالیم که شاهد ارائه راه‌حل‌های خلاقانه توسط تیم‌های بین‌المللی هستیم و بی‌صبرانه منتظریم ببینیم چگونه این چالش بزرگ را پشت سر می‌گذارند.)

 

 برای اطلاعات بیشتر به این ویدیو یوتیوب مراجعه بفرمایید.

*
*




گروه مهندسی سحاب - برنامه نویسی - برنامه نویس فول استک مدیریت شارژ ماهانه ساختمان شارژانه وبسایت شخصی سید محمد جواد سجادی - برنامه نویس - برنامه نویس فول استک - javad sajadi programmer developer, sajadi developer, جواد سامانه جامع خدمات مادر و کودک دایه و مشاوره در حوزه های ازدواج و فرزند آوری, دایه,سامانه جامع مادر و کودک دایه,مشاوره مادر و کودک,مقالات بارداری,کمک به مادر,هفته های بارداری گالری دوربین قدیمی,گالری ظروف قدیمی,گالری سکه و اسکناس و تمبر,گالری چراغ قدیمی,تلوزیون قدیمی,ظروف چینی سنتی,چراغ نفتی,گالری ریحان , لوازم سنتی , کلکسیونی , عتیقه مشاوره اسلامی کودک و نوجوان, موسسه اخلاق و تربیت, مشاوره اسلامی,روانشناسی اسلامی,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره کودک,مشاوره نوجوان,مشاوره آنلاین,تربیت دينی,تربیت اخلاقی و جنسی,اختلالات رفتاری,مهارت های مادرانه,مسائل نوجوانان