نویسنده: مهدی میرزابیگی     تاریخ خبر 1403/02/10

Intel base Profile قدرت پردازش i9 شما را تبدیل به i7 می‌کند.

Intel base Profile قدرت پردازش i9 شما را تبدیل به i7 می‌کند.

محدودیت های جدید مادربورد های اینتل برای بهبود سلامت و کاربری، شدیداً توانایی پردازنده‌ها را محدود می‌کنند.

همانطور که بیان کردیم (خرابی پردازنده های نسل 13 و 14 اینتل)، سازندگان مادربرد تنظیمات پردازشی مجاز از سوی اینتل را رعایت نکرده و بطور خودکار تنظیمات قدرتمندتری را پیش‌فرض کرده‌اند. در نتیجه، بسیاری از کاربران دارای پردازنده‌های Core i9 نسل 13 و 14 اینتل مانند K13900 و K14900 با مشکلات ناپایداری، کرش شدن و خطاهای مربوط به حافظه ویدیویی در هنگام بازی مواجه شده‌اند.

در این شرایط، اینتل از شرکت‌های سازنده مادربرد خواسته است تا تنظیمات پیش‌فرض مطابق با استانداردهای آن‌ها را برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند پردازنده آن‌ها در محدوده مشخصات کاری قرار داشته باشد، ارائه کنند. این امر به معنای آن است که کاربرانی که از قابلیت آنلاک پردازنده‌های سری K لذت می‌برند، برای داشتن پایداری بیشتر ناچار به قرار محدود کردن مشخصات پردازنده و از دست دادن عملکرد بالقوه هستند.

گیگابایت با هدف ارائه بهترین تجربه کاربری از نظر عملکرد و پایداری، یک ویژگی پروفایل اینتل بیسلاین را با آخرین به‌روزرسانی‌های بایوس بتا معرفی کرده است. هنگام استفاده از پردازنده‌های نسل 13 و 14 سری K اینتل، تنظیمات اینتل بیسلاین در گزینه "محدودیت‌های توان توربو" زیر بخش "تنظیمات پیشرفته پردازنده" ظاهر می‌شود. پس از فعال کردن این حالت، عملکرد پردازنده به دلیل تغییر تنظیمات توان مصرفی، محدود خواهد شد.

آزمایش‌ها بر روی پروفایل اینتل بیسلاین

رسانه‌هایی مانند Uniko's Hardware این تنظیم را آزمایش کرده‌اند و گزارش داده‌اند که پس از فعال شدن، پردازنده عملکرد قابل توجهی از دست می‌دهد و به سطح پردازنده‌های سری i7 می‌رسد. پردازنده مورد آزمایش،Core i9-13900KF (نمونه تأییدی) بر روی مادربرد اورکلاکینگ Z790 AORUS Tachyon بوده است.

در بنچمارک  Cinebench، امتیاز چندرشته‌ای از 40 هزار به 28.8 هزار کاهش یافته است، در حالی که عملکرد تک‌رشته‌ای تغییری نکرده است. در بازی‌ها، میزان افت متفاوت است. در Cyberpunk 2077 میانگین 10 درصد، در Red Dead Redemption 2 حدود 5 درصد و در Shadow of The Tomb Raider بین 3 تا 8 درصد کاهش FPS گزارش شده است.

نکته قابل توجه این است که نمونه آزمایش شده یک نمونه تأییدی (QS) بوده که محدودیت توان کوتاه‌مدت آن در 188 وات تنظیم شده است، در حالی که باید 253 وات باشد. پس این حجم از کاهش قدرت ممکن است لازم نباشد ولی قطعاً به بهبود کاربری و سلامت پردازنده کمک خواهد کرد.

با این حجم از کاهش قدرت شک می‌کنیم که آیا اصلا نسل های 13 و 14 نسبت به نسل 12 اینتل بهبود یافته اند یا خیر؟ زیرا با اعمال این محدودیت‌ها توان پردازشی آن ها به حد نسل قبلی پایین می‌آید و ارزش خرید خود را از دست می‌دهند.

در همین راستا اینتل طی بیانیه ای اعلام کرد که قرار است به زودی تولید نسل 13 را متوقف کند، از آن جا که نسل های 13 و 14 عملاً یکی هستند و نسل 13 ارزان تر از نسل 14 است، کاربران زیادی از خرید نسل جدید پرهیز کرده و به سراغ نسل قبلی رفته‌اند و این سیاست اینتل برای جلوگیری از این امر و فروش نسل 14 خود است. اما با این افتضاحی که در نسل های جدید به بار آمده، اکنون بهترین گزینه خرید در حال حاضر پردازنده های AMD است زیرا هم قدرت بیشتر در ازای مبلغ کمتری به دست می‌آورید هم خیالتان از بابت ارتقا راحت است زیرا نسل فعلی مادربورد های اینتل تا 2 یا 3 نسل دیگر از پردازنده های خود را ساپورت می‌کنند، یا این که می‌توانید منتظر سری جدید مادربودر و پردازنده های اینتل بمانید زیرا طبق گفته اینتل نسل 15 بر روی سوکت مادربورد جدیدی بنا خواهد شد.

منبع: Uniko’s Hardware, Gigabyte

*
*




گروه مهندسی سحاب - برنامه نویسی - برنامه نویس فول استک مدیریت شارژ ماهانه ساختمان شارژانه وبسایت شخصی سید محمد جواد سجادی - برنامه نویس - برنامه نویس فول استک - javad sajadi programmer developer, sajadi developer, جواد سامانه جامع خدمات مادر و کودک دایه و مشاوره در حوزه های ازدواج و فرزند آوری, دایه,سامانه جامع مادر و کودک دایه,مشاوره مادر و کودک,مقالات بارداری,کمک به مادر,هفته های بارداری گالری دوربین قدیمی,گالری ظروف قدیمی,گالری سکه و اسکناس و تمبر,گالری چراغ قدیمی,تلوزیون قدیمی,ظروف چینی سنتی,چراغ نفتی,گالری ریحان , لوازم سنتی , کلکسیونی , عتیقه مشاوره اسلامی کودک و نوجوان, موسسه اخلاق و تربیت, مشاوره اسلامی,روانشناسی اسلامی,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره کودک,مشاوره نوجوان,مشاوره آنلاین,تربیت دينی,تربیت اخلاقی و جنسی,اختلالات رفتاری,مهارت های مادرانه,مسائل نوجوانان