نویسنده: مهدی میرزابیگی     تاریخ خبر 1403/02/10

چین برای ورود به بازار کارت گرافیک مصمم است.

چین برای ورود به بازار کارت گرافیک مصمم است.

دولت شهری پکن در ازای استفاده از کارت های گرافیکی بومی، یارانه پرداخت می‌کند.

طبق گزارش منتشر شده در روزنامه هنگ کنگی SCMP (لینک مطلب)، دولت شهری پکن قصد دارد شرکت‌هایی را که پردازنده‌های تولید داخل چین را خریداری می‌کنند، یارانه دهد. این سیاست پیشنهادی تمرکز ویژه‌ای بر روی پردازنده‌های گرافیکی (GPU) دارد، زیرا آنها بیشترین آسیب را از محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده دیده‌اند و چین برای پیشبرد پروژه‌های هوش مصنوعی خود به شدت به GPU نیاز دارد.

بر اساس یک سند سیاست پیشنهادی، اداره اقتصاد و فناوری اطلاعات شهر پکن یارانه‌های نامشخصی را برای خرید  GPU‌های تولید داخل ارائه خواهد کرد تا "عرضه منابع محاسباتی هوشمند قابل کنترل را تسریع بخشد." هدف این سیاست این است که پکن تا سال 2027 به "خودکفایی" در زمینه زیرساخت‌های محاسباتی دست یابد.

در دسامبر 2022 متوجه شدیم که چین به سرعت تعداد توسعه‌دهندگان GPU داخلی خود را افزایش داده است. معمولاً ادعاهای پیش از عرضه این شرکت‌های چینی در مورد عملکرد و کارایی بالا، پس از عرضه محصول برآورده نمی‌شود. این اتفاق در غرب نیز رخ می‌دهد، اما شرکت‌هایی مانند AMD و انویدیا از پیش در موقعیت خوبی قرار دارند و برخی از بهترین کارت‌های گرافیکی مصرف‌کننده را تولید می‌کنند.

گزارش‌هایی اخیراً منتشر شده که نشان می‌دهد چین از طریق راه‌های غیرمستقیم به فناوری‌ها و محصولاتی مانند انویدیا H100 که تحت تحریم قرار دارند، دست یافته است (لینک مطلب)، با این حال، چنین مسیرهای تأمینی معمولاً پایدار یا قابل اعتماد برای کسب و کارهای جدی نیستند و چین مصمم است تا حد امکان از منابع داخلی خود برای رفع این مشکل استفاده کند.

شرکت‌های سازنده GPU چینی که بهترین شرایط را برای بهره‌مندی از یارانه‌های GPU و پردازش هوش مصنوعی دارند، ممکن است شرکت‌هایی مانند Biren Technology، Moore Threads، Innosilicon (PowerVR)،MetaX و Zhaoxin (Glenfly Arise) باشند. شرکت Loongson نیز اخیراً یک GPU بومی را معرفی کرده است که گفته می‌شود از نظر عملکرد FP32 قابل مقایسه با AMD Radeon RX 550 است. شاید شرکت‌های GPU چینی دیگری نیز در حال رشد باشند یا آماده خروج از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی چین شوند.

گفته می‌شود که بیش از نیمی از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) که در چین توسعه یافته‌اند، در پکن واقع شده‌اند. بر اساس گزارش SCMP، GPU ‌های انتخاب شده و پروژه‌های یارانه‌ای عمدتاً برای آموزش مدل‌های زبان بزرگ عمومی و تخصصی صنعتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. در همین حال، تحقیق و توسعه در زمینه فناوری‌های مکمل مانند نرم‌افزار، پردازنده‌های مخصوص هوش مصنوعی، فتونیک سیلیکونی و تراشه‌های محاسبات کوانتومی نیز با سرعت ادامه دارد.

اگرچه صحبتی درمورد گرافیک های گیمینگ در میان نیامده امّا با توجه به بازار پر مشتری این گرافیک ها علی الخصوص در خاورمیانه نمی‌توان منکر سودبخشی آن شد و یقینا شرکت هایی که بتوانند به توانایی ساخت گرافیک هایی با قدرت پردازشی بالا در موارد بالا دست پیدا کنند، ساخت گرافیک های مصرفی گیمینگ برایشان راحت و پرسود خواهد بود و این می‌تواند خبر خوبی برای بازار گرافیک های مصرفی گیمینگ باشد زیرا که اکنون چند سال است که این بازار به انحصار شرکت Nvidia درآمده و به تبع قیمت های این پردازنده ها سر به فلک کشیده اند.

اگر شرکت های اینتل و AMD نیز در نسل های جدید گرافیک های خود یعنی Battlemage و RX8000 بتوانند عملکرد خوبی نشان دهند و شرکت های چینی نیز به این فناوری ها دست پیدا کنند، ممکن است دوباره شاهد کارت های گرافیک ارزان قیمت و قدرتمند در بازار ایران باشیم.

*
*




گروه مهندسی سحاب - برنامه نویسی - برنامه نویس فول استک مدیریت شارژ ماهانه ساختمان شارژانه وبسایت شخصی سید محمد جواد سجادی - برنامه نویس - برنامه نویس فول استک - javad sajadi programmer developer, sajadi developer, جواد سامانه جامع خدمات مادر و کودک دایه و مشاوره در حوزه های ازدواج و فرزند آوری, دایه,سامانه جامع مادر و کودک دایه,مشاوره مادر و کودک,مقالات بارداری,کمک به مادر,هفته های بارداری گالری دوربین قدیمی,گالری ظروف قدیمی,گالری سکه و اسکناس و تمبر,گالری چراغ قدیمی,تلوزیون قدیمی,ظروف چینی سنتی,چراغ نفتی,گالری ریحان , لوازم سنتی , کلکسیونی , عتیقه مشاوره اسلامی کودک و نوجوان, موسسه اخلاق و تربیت, مشاوره اسلامی,روانشناسی اسلامی,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره کودک,مشاوره نوجوان,مشاوره آنلاین,تربیت دينی,تربیت اخلاقی و جنسی,اختلالات رفتاری,مهارت های مادرانه,مسائل نوجوانان