نویسنده: مهدی میرزابیگی     تاریخ خبر 1403/03/15

معرفی معماری کامل پردازنده های Lunar Lake اینتل

معرفی معماری کامل پردازنده های Lunar Lake اینتل

اینتل بازار پردازنده های ویندوزی را با هیولای جدی خود هدف قرار داده است.

اینتل از معماری و جزئیات سری جدید پردازنده های خود پرده‌برداری کرد و نشان داد که نسل جدید در تمامی جهات از نسل های قبلی بهتر عمل خواهد کرد و در کنار افزایش کارآیی و قدرت شاهد کاهش هزینه و انرژی و در نهایت طول عمر بیشتر باطری و کارآمدی بیشتر هستیم.

تمامی قطعات این پردازنده ها نسبت به قبل بهبود یافته اند، در هسته‌های کارآمد یا E-Core در Lunar Lake دارای معماری جدیدی به نام Skymont هستند. این هسته‌ها نسبت به نسل قبلی خود (Gracemont) دارای افزایش چشمگیر 38 تا 68 درصدی در کارایی هستند که به گفته اینتل باعث افزاش 1.68 برابری در پردازش های تک هسته ای و افزایش 4 برابری در پردازش های چند هسته ای می‌شود، این پیشرفت عمدتاً ناشی از بهبودهای معماری مانند حافظه کش بزرگتر، پردازش موازی بهتر و پشتیبانی از فناوری‌های جدید است.

هسته‌های عملکرد بالا یا P-Core نیز در Lunar Lake از معماری جدیدی به نام Lion Cove بهره می‌برند. این هسته‌ها نسبت به نسل قبلی (Raptor Cove) دارای افزایش 16 درصدی در کارایی هستند، البته لازم به ذکر است که اینتل در کنار افزایش قدرت P-Core ها دست به حذف Hyperthreading یا ابر رشته زده است که به گفته خود اینتل در معماری های هایبریدی نیازی به این تکنولوژی نیست و با حذف این این مکانیزم ها هسته های عملکرد را سبک تر و مطمئن تر و کم مصرف تر می‌کند.

یکی از مهم ترین ارتقاهای موجود در این نسل، هسته های NPU یا هسته های مختص به پردازش هوش مصنوعی هستند که از توانایی پردازش 48 TOPs  برخوردارند. این میزان قدرت پردازشی به طور کامل نیازهای Copilot+ را که به گفته مایکروسافت نیازمند 40 TOPs است، برآورده می‌کند. علاوه بر این هسته ها، به کمک هسته های دیگر و هسته گرافیکی این پردازنده، در مجموع این نسل از 120 TOPs قدرت پردازشی هوش مصنوعی برخوردار است و به راحتی می‌تواند پردازش های هوش مصنوعی مورد نیاز مایکروسافت را بدون نیاز به اینترنت و به صورت محلی انجام دهد.

این نسل پردازنده از گرافیک جدید Xe2-LPG نیز بهره می‌برند که عملکرد گرافیکی را تا 1.5 برابر بهبود می‌خشد و تا 67 Tops توانایی پردازش های هوش مصنوعی ارائه می‌کند.

طراحی پردازنده گرافیک Xe2 تنها منحصر در Lunar Lake نخواهد بود و قرار است در کارت های گرافیکی BattleMage نیز استفاده شود منتهی بدون محدودیت های نیرویی که در نسخه لپتاپی وجود خواهد داشت، همچنین کارت های گرافیک BattleMage از حافظه Vram اختصاصی برخوردار هستند که در عملکرد تفاوت زیادی با نسخه لپتاپی ایجاد خواهد کرد.

با توجه به بهبودهای قابل توجه در کارایی، انتظار می‌رود که Lunar Lake اینتل را در رقابت با رقبای خود مانند AMD قویتر کند. این معماری جدید می‌تواند در کاربردهایی مانند پردازش گرافیکی، هوش مصنوعی و محاسبات پرقدرت مورد استفاده قرار گیرد.

در نهایت، Lunar Lake  یک گام بزرگ برای اینتل در جهت ارائه پردازنده‌های قدرتمندتر و کارآمدتر است. با این حال، باید منتظر ماند و دید که این معماری جدید در عمل چگونه خواهد بود.

 

برگرفته از سایت تامزهاردور Tomshardware پیرامون معماری سری پردازنده های Lunar Lake

*
*




گروه مهندسی سحاب - برنامه نویسی - برنامه نویس فول استک مدیریت شارژ ماهانه ساختمان شارژانه وبسایت شخصی سید محمد جواد سجادی - برنامه نویس - برنامه نویس فول استک - javad sajadi programmer developer, sajadi developer, جواد سامانه جامع خدمات مادر و کودک دایه و مشاوره در حوزه های ازدواج و فرزند آوری, دایه,سامانه جامع مادر و کودک دایه,مشاوره مادر و کودک,مقالات بارداری,کمک به مادر,هفته های بارداری گالری دوربین قدیمی,گالری ظروف قدیمی,گالری سکه و اسکناس و تمبر,گالری چراغ قدیمی,تلوزیون قدیمی,ظروف چینی سنتی,چراغ نفتی,گالری ریحان , لوازم سنتی , کلکسیونی , عتیقه مشاوره اسلامی کودک و نوجوان, موسسه اخلاق و تربیت, مشاوره اسلامی,روانشناسی اسلامی,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره کودک,مشاوره نوجوان,مشاوره آنلاین,تربیت دينی,تربیت اخلاقی و جنسی,اختلالات رفتاری,مهارت های مادرانه,مسائل نوجوانان