نویسنده: مهدی میرزابیگی     تاریخ خبر 1403/03/16

معرفی Ryzen 9000 مبتنی بر معماری Zen5

معرفی Ryzen 9000 مبتنی بر معماری Zen5

AMD رسما نسل جدید پردازنده های خود با نام Granite Ridge را معرفی کرد و تا ماه جولای آن ها را عرضه می‌کند.

همانگونه که انتظار می‌رفت، شرکت AMD نسل جدید پردازنده های دسکتاپی خود با نام Granite Ridge را رسما در نمایشگاه کامپیوتکس 2024 معرفی کرد و قرار است تا ماه جولای یعنی اویل مرداد آن ها را عرضه کند.

پردازنده های Ryzen 9000 از هسته های Zen 5 جدید ساخته شده اند که بهبود 16 درصدی در عملکرد حلقه تک رشته (IPC) را نسبت به نسل قبلی ارائه می دهند، این سری از پردازنده ها فعلاً شامل 4 مدل است که ارزان ترین آن ها دارای 6 هسته و گران ترین آن ها دارای 16 هسته است و عملکرد فوق العاده ای را برای کاربران ارائه می کنند.

بنچمارک پردازنده های Ryzen 9000 از هسته های Zen 5 جدید

بالاترین مدل این سری، Ryzen 9 9950X، دارای 16 هسته و 32 رشته است و فرکانس بوست 5.7 گیگاهرتز را ارائه می کند ،این پردازنده برای کارهای سنگین مهندسی، رندرینگ و محاسبات علمی ایده آل است. AMD ادعا می‌کند این پردازنده تا 23 درصد عملکرد بهتر در گیم و تا 56 درصد عملکرد بهتر در پردازش های مهندسی و رندرینگ نسبت به پرچمدار Intel یعنی 14900K خواهد داشت.

سری Ryzen 9 9950X، دارای تا 23 درصد عملکرد بهتر در گیم و تا 56 درصد عملکرد بهتر در پردازش های مهندسی و رندرینگ نسبت به پرچمدار Intel یعنی 14900K خواهد داشت.

AMD ادعا می کند که Ryzen 9000 عملکرد فوق العاده ای در بازی های کامپیوتری خواهد داشت، همانگونه که در نسل قبل نیز دیدیم پردازنده های 6 هسته ای AMD یعنی مدل 7600 و 7600X بهترین انتخاب برای گیمر هایی بودند که به دنبال یک سیستم گیمینگ با بیشترین توانایی و کارایی و کمترین هزینه بودند و انتظار می‌رود مه نسل جدید از روند را ادامه دهد.

پردازنده های Granite Ridge از طراحی چند تراشه ای (chiplet) بهره می برند که کارایی و قدرت مصرفی را بهینه می کند. علاوه بر این، آنها از حافظه های کش L3 بزرگتر بهره مند هستند که به بهبود عملکرد کمک می کند.

AMD هنوز از حرفی از نسخه های X3D برای این نسل نزده است ولی انتظار می‌رود نسخه های X3D که از کش های لول 3 بالایی برخوردارند در آینده معرفی شوند. هم اکنون نیز قوی ترین پردازنده گیمینگ موجود در بازار 7800X3D است که به لطف کش بالای لول 3 خود توانسته عملکرد بسیار خوبی در بازی نشان دهد.

AMD اعلام کرده است که سری Ryzen 9000 در ماه ژوئیه 2024 عرضه خواهد شد. هنوز اطلاعات قیمت نهایی منتشر نشده است، اما انتظار می رود در رده قیمتی رقابتی با پردازنده های اینتل قرار بگیرند.

 

برگرفته از سایت ویدیوکاردز Videocardz پیرامون معرفی و تاریخ عرضه پردازنده های سری 9000 شرکت AMD

*
*




گروه مهندسی سحاب - برنامه نویسی - برنامه نویس فول استک مدیریت شارژ ماهانه ساختمان شارژانه وبسایت شخصی سید محمد جواد سجادی - برنامه نویس - برنامه نویس فول استک - javad sajadi programmer developer, sajadi developer, جواد سامانه جامع خدمات مادر و کودک دایه و مشاوره در حوزه های ازدواج و فرزند آوری, دایه,سامانه جامع مادر و کودک دایه,مشاوره مادر و کودک,مقالات بارداری,کمک به مادر,هفته های بارداری گالری دوربین قدیمی,گالری ظروف قدیمی,گالری سکه و اسکناس و تمبر,گالری چراغ قدیمی,تلوزیون قدیمی,ظروف چینی سنتی,چراغ نفتی,گالری ریحان , لوازم سنتی , کلکسیونی , عتیقه مشاوره اسلامی کودک و نوجوان, موسسه اخلاق و تربیت, مشاوره اسلامی,روانشناسی اسلامی,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره کودک,مشاوره نوجوان,مشاوره آنلاین,تربیت دينی,تربیت اخلاقی و جنسی,اختلالات رفتاری,مهارت های مادرانه,مسائل نوجوانان