نویسنده: مهدی میرزابیگی     تاریخ خبر 1403/03/19

بازار کارت گرافیک در انحصار NVIDIA

بازار کارت گرافیک در انحصار NVIDIA

بررسی علل انحصار این بازار در کارت های شرکت NVIDAI

بر اساس گزارشِ اخیر منتشر شده، شرکت NVIDIA توانسته است سهم بسیار بالایی را در بازار پردازنده‌های گرافیکی (GPU) به دست آورد. این شرکت موفق شده تا ۸۸ درصد از کل محموله‌های کارت های گرافیک را در دو دهه اخیر به خود اختصاص دهد.

این رقم بیانگر موفقیت چشمگیر NVIDIA در زمینه‌ی کارت های گرافیک سیستم ‌های دسکتاپ مخصوص بازی و کارهای حرفه‌ای است که بخش عمده‌ی بازار را تشکیل می‌دهند. حتی با وجود رکود اقتصادی و کاهش تقاضا در بازار رایانه‌های شخصی، NVIDIA توانسته جایگاه خود را به عنوان رهبر بلامنازع در این عرصه تثبیت کند.

این موفقیت سه دلیل عمده دارد:

1. تسلط فنی و قدرت نوآوری NVIDIA در طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی

 شرکت NVIDAI طی چندین سال در بین کاربران توانست خود را با عرضه محصولات با کیفیت و ارائه خدمات نرم افزاری درجه یک و مناسب، به یک برند معتبر و مطرح در بازار کارت های گرافیک تبدیل کند. هم اکنون نیز با ارائه‌ی محصولات عالی‌رتبه مانند سری GeForce RTX برای بازی‌ها و سری Quadro برای کاربردهای حرفه‌ای، توانسته نیازهای متنوع کاربران را برآورده سازد.

2. شکست رقبا در تولید محصولات با کیفیت

 در طی این سال ها، شرکت های مختلفی سعی کردند با تولید کارت های گرافیک، خود را در این بازار مطرح کنند، امّا بیشتر این شرکت ها نتوانستند به کیفیت و قدرت کارت ها NVIDIA دست پیدا کنند. لیست این کارت ها را می‌توانید در این سایت مشاهده کنید.

3. عدم وجود پشتیبانی های نرم افزاری مناسب در رقبا

شرکت هایی که توانستند دست به تولید کارت های گرافیک قدرتمند و با کیفیت بزنند، در بخش پشتیبانی نرم افزاری و بهینه سازی کارت های خود با مشکل مواجه شدند.

شرکت AMD نمونه بارز این مورد است. این شرکت که توانایی ساخت کارت های با کیفیت را داشت و توانست کارت هایی را در بازار عرضه کند که نسبت به قیمت خود دارای ارزش خرید بسیار بالایی هستند، به دلیل وجود مشکلات مختلف و باگ های نرم افزاری در درایور ها و عدم بهینه سازی به موقع بازی های روز دنیا، فرصت خود را در این بازار از دست داد و مشتری ها اعتماد خود را نسبت به این شرکت از دست دادند.

اگر چه هم اکنون نیز کارت های گرافیک این شرکت دارای ارزش خرید بسیار بالایی هستند و مشکلات نرم افزاری آن ها مدت بسیار است که حل شده اند و اکثر قابلیت های نرم افزاری NVIDIA را بومی سازه کرده و به کارت های خود اضافه کرده اند، ولی در عامه مردم برند  NVIDIA بسیار معتبر تر شناخته می‌شود.

شرکت Intel نیز که مدت زیادی نیست وارد این بازار شده، به همان مشکلاتی دچار است که AMD در ابتدا به آن مبتلا بوده و مدتی یک بار متوجه می‌شویم که طی به روزرسانی های نرم افزاری تعداد زیادی از این مشکلات را حل می‌کنند امّا همانطور که مشاهده می‌کنید در بین مردم عادی درصد بازار این برند بسیار پایین است.

در نظر داشته باشید عدم وجود رقابت و انحصار این بازار در دست NVIDIA خبر خوبی برای کاربران به حساب نمی‌آید، همانطور که در طول این 10 سال شاهد بودیم، هر چه این بازار بیشتر به انحصار این شرکت درآمد، قیمت کارت های گرافیک این شرکت نیز چند برابر شد.

در سال 2017 وقتی گرافیک 1080 Ti که پرچمدار کارت های گرافیک این شرکت بود عرضه شد، مبلغ آن 699 دلار بود، اکنون کارت های گرافیک پرچمدار این شرکت مبلغشان بین 1000 تا 2000 دلار است، در حالی که معادل این کارت ها در شرکت رقیب یعنی AMD بین 799 تا 899 دلار است.

 در این بازار هر چقدر رقابت بیشتر شود، به نفع مصرف کنندگان است. نمونه آن را در عرضه سری Super شرکت NVIDIA مشاهده کردیم. وقتی این شرکت احساس کرد بازار به ندرت از دست او خارج می‌شود و مشتریان آن ها به سمت شرکت AMD می‌روند، با عرضه سری Super کارت های گرافیک سری 40، و کاهش قیمت و افزایش قدرت آن ها، دوباره بازار را به دست گرفت و توپ را در زمین AMD انداخت و شرکت AMD نیز قیمت کارت های خود را دوباره مقداری پایین آورد تا از این رقابت عقب نماند.

باید امیدوار باشیم که شرکت Intel نیز بتواند به زودی خود را به رقبایش برساند و در این بازار رقابت کند تا شاید شاهد برگشت قیمت کارت های گرافیک میان رده و بالارده به محدوده قیمت قدیمشان باشیم.

 

 

منبع: برگرفته از داده های منتشر شده در سایت های 3dcenter و jonpeddie پیرامون سهم شرکت های کارت گرافیک از این بازار

*
*




گروه مهندسی سحاب - برنامه نویسی - برنامه نویس فول استک مدیریت شارژ ماهانه ساختمان شارژانه وبسایت شخصی سید محمد جواد سجادی - برنامه نویس - برنامه نویس فول استک - javad sajadi programmer developer, sajadi developer, جواد سامانه جامع خدمات مادر و کودک دایه و مشاوره در حوزه های ازدواج و فرزند آوری, دایه,سامانه جامع مادر و کودک دایه,مشاوره مادر و کودک,مقالات بارداری,کمک به مادر,هفته های بارداری گالری دوربین قدیمی,گالری ظروف قدیمی,گالری سکه و اسکناس و تمبر,گالری چراغ قدیمی,تلوزیون قدیمی,ظروف چینی سنتی,چراغ نفتی,گالری ریحان , لوازم سنتی , کلکسیونی , عتیقه مشاوره اسلامی کودک و نوجوان, موسسه اخلاق و تربیت, مشاوره اسلامی,روانشناسی اسلامی,مشاوره کودک و نوجوان,مشاوره کودک,مشاوره نوجوان,مشاوره آنلاین,تربیت دينی,تربیت اخلاقی و جنسی,اختلالات رفتاری,مهارت های مادرانه,مسائل نوجوانان