آخرین نوآوری شرکت تسلا با نام سایبرکب، گامی بزرگ به سوی خودروهای خودران کاملاً مبتنی بر هوش مصنوعی است و این فناوری جدید، نشاندهندهی تعهد تسلا به توسعه سیستمهای حملونقل هوشمند است. با رونمایی این پروژه در مراسمی با نام "ما، روبات" که در استودیوهای وارنر برادرز در بوربانک، کالیفرنیا برگزار شد، تسلا بار دیگر نوآوریهای خود را در عرصه حملونقل آینده به نمایش گذاشت. این خودرو که از طراحی متفاوت و امکانات پیشرفتهای برخوردار است، نمایانگر مسیری تازه برای صنعت خودروسازی است که در آن، هوش مصنوعی به عنوان قلب تپنده خودروهای خودران محسوب میشود.
طراحی منحصر به فرد و رویکرد متفاوت
سایبرکب با طراحی خاص خود، بهویژه دربهای پروانهای و نبود هرگونه کنترلهای سنتی مثل فرمان و پدالها، جلوهای آیندهنگرانه و جذاب دارد. این خودرو نهتنها نماد تسلط تکنولوژی بر صنعت خودرو است، بلکه نشاندهندهی اعتماد تسلا به تواناییهای هوش مصنوعی در رانندگی خودکار نیز میباشد. سایبرکب به گونهای طراحی شده که کاملاً بدون نیاز به راننده، در محیطهای شهری حرکت کند و با استفاده از الگوریتمهای یادگیری ماشین و بینایی کامپیوتری پیشرفته، از پیچیدگیهای مسیرها و موقعیتهای مختلف شهری عبور کند.
قلب تپندهی سایبرکب: هوش مصنوعی تسلا
در مرکز فناوری این خودرو، سیستم پیشرفته هوش مصنوعی تسلا قرار دارد که برخلاف دیگر رقبای خود که به سختافزارهایی مانند لیدار متکی هستند، تنها از سیستمهای دوربینمحور بهره میبرد. این استراتژی علاوه بر کاهش هزینههای تولید، همسو با فلسفهی تسلا در توسعهی خودرانهای کامل از طریق نرمافزار و دادههای بهروز است. دادههایی که این سیستم از ناوگان خودروهای تسلا دریافت میکند، به سیستم هوش مصنوعی کمک میکنند تا با شبیهسازی و یادگیری از شرایط واقعی، به قابلیتهای بیشتری در رانندگی دست یابد. این روش که به آن "یادگیری ناوگانی" میگویند، موجب میشود تا سیستم هوش مصنوعی با طیف وسیعی از موقعیتهای رانندگی آشنا شود و عملکرد خود را به طور مداوم بهبود بخشد.
هوش مصنوعی آماده به کار برای ایمنی بیشتر
ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در جریان رونمایی از سایبرکب، توضیحاتی دربارهی قابلیتهای سیستم هوش مصنوعی این خودرو ارائه داد. او اشاره کرد که خودروهای خودران میتوانند "۱۰ تا ۳۰ برابر ایمنتر از رانندگان انسانی" باشند. این سیستم هوش مصنوعی با دسترسی به حجم بالایی از دادههای رانندگی، میتواند شرایط پیچیدهی جاده را مدیریت کرده و تصمیمات لحظهای و دقیق بگیرد. علاوه بر سایبرکب، ماسک همچنین از یک خودروی بزرگتر خودران به نام سایبروَن رونمایی کرد که قابلیت حمل تا ۲۰ نفر را دارد. این اقدام، نشاندهندهی تلاش تسلا برای ساخت یک سیستم حملونقل عمومی خودکار است که بتواند نیازهای حملونقلی گستردهتری را پوشش دهد.
همچنین می توانید آیندهی کسبوکارها با دستیاران هوش مصنوعی مایکروسافت را مطالعه کنید
برنامههای آینده: خودروهای کاملاً خودران در مدلهای فعلی
تسلا قصد دارد که سال آینده، قابلیتهای خودران کامل را در خودروهای مدل ۳ و مدل Y در ایالتهای تگزاس و کالیفرنیا عرضه کند. این فناوری پیشرفته میتواند از طریق بهروزرسانیهای نرمافزاری به خودروهای موجود افزوده شود و به آنها اجازه دهد تا بدون نیاز به نظارت انسانی حرکت کنند. این دستاورد نشان میدهد که سیستم هوش مصنوعی تسلا به سطحی از پیچیدگی رسیده است که توانایی اداره شرایط رانندگی پیچیده و تأمین امنیت مسافران را به صورت مستقل داراست.
آیندهای جدید در حمل و نقل خودکار
چشمانداز تسلا برای حمل و نقل مبتنی بر هوش مصنوعی، گامی مهم به سوی خودروهای کاملاً خودران است. سایبرکب و سایبروَن میتوانند نهتنها زندگی روزمرهی افراد را تغییر دهند بلکه به بهبود شرایط شهری، کاهش ترافیک و تصادفات نیز کمک کنند. البته، مسیر توسعه این فناوری همچنان در مراحل آغازین قرار دارد و موفقیت تسلا در رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود نیازمند چند سال زمان و حمایتهای لازم از سوی نهادهای دولتی و مصرفکنندگان خواهد بود.
در نهایت، با رشد و بلوغ بیشتر فناوری، خودروهای خودران تسلا میتوانند صنعت خودروسازی و حتی نحوهی زندگی شهری را متحول کنند و راه را برای دنیایی باز کنند که در آن حملونقل به شکل هوشمندانهتر و ایمنتر انجام شود.
برای اطلاعات بیشتر به aimagazine مراجعه بفرمایید