سرتاسر دنیا شرکت اینتل به عنوان یک غول سخت افزار شناخته می شود و بیش از 60 درصد کامپیوتر های جهان از پردازنده های این شرکت استفاده می کنند. (لینک مطلب)
در ایران نیز برند اینتل دست بالاتر را دارد و از رقبای خود گرانتر و معتبرتر است. اما به تازگی در کشور های مختلف، کاربرانی که از پردازنده های سری K نسل 13 استفاده میکردند یعنی پردازنده های:
13600K - 13700K - 13900K - 13600KF - 13700KF - 13900KF
سعی میکنند از طریق گارانتی، پردازنده های خود را پس بدهند به دلیل خرابی این پردازنده ها و کرش کردن در برنامه ها و بازی های مختلف!!
پردازنده های نسل 14 نیز دقیقا از همان چیپ ست نسل 13 استفاده میکنند (لینک مطلب) و فقط مقداری بهینه شدهاند و انتظار میرود که به همین مشکل برخورد کنند.
داستان از جایی شروع میشود که کاربرای زیادی خبر از کرش کردن پردازنده های 13900K در بازی های Unreal Engine میدهند. این مشکل که فراگیر شده بود ، توجه کاربران دیگر را به خود جلب کرد.
چندی نگذشت که صاحبان پردازنده های 13700k نیز به همین مشکل برخورد کردند. به گفته کاربران معمولاً این مشکل در ماه های چهارم و پنجم استفاده از این پردازنده ها خود را نشان داده.
تا کنون، کاربران این مشکلات را در بازی های Unreal Engine مشاهده میکردند اما پس از مدتی کاربرانی که استفاده های دیگری از کامپیوتر خود داشتند (مانند رندر) نیز به این افراد اضافه شدند و خبر از کرش کردن برنامه هایی مانند After Effect و Premiere دادند.
تعداد کمی از کاربران نیز بودند که این مشکل برایشان به حدی حاد و گسترده شده بود که قادر به باز کردن هیچ برنامه ای در سیستم خود نبودند.
اگر هماکنون چرخی در سایت پشتیبانی شرکت اینتل بزنید و نظرات کاربرانی را که تجربه خود با این پردازنده ها را مطرح میکنند مطالعه کنید به افرادی بر میخورید که غیر از پردازندهی خود تمامی قطعات سیستم را عوض کردند یعنی: مادربورد، رم، گرافیک، هارد و حتی پاور خود را اما همچنان دچار این مشکل بودند (لینک مطلب) و وقتی پشتیبانی شرکت اینتل از آن ها درخواست کرده که برنامه مشکل یاب خود اینتل را اجرا کنند و کد های خطا را برای آن ها بفرستند تا مشکل را پیدا و حل کنند، حتی برنامه مشکل یاب نیز در همان ثانیه های اول استفاده کرش کرده و قابل استفاده نیست!!!
اکثراً کد هایی که بازی ها برای کرش کردن نشان میدهند نشان گر کمبود حافظه گرافیکی (Vram) بوده و وقتی کاربران عکس این کد ها را در فضای اینترنت پخش کردند، شرکت Nvidia در یادداشت های آپدیت نرم افزاری (لینک مطلب) خود خطاب به دارندگان پردازنده های نسل 13 و 14 در رابطه با کرش کردن در بازی های مختلف با کد های مربوط که گرافیک، میگوید «برای حل این مشکل، به دو لینک زیر مراجعه کنید» که یکی سایت پشتیبانی اینتل (لینک مطلب) و دیگری راهنمای کم کردن سرعت پردازنده های اینتل (لینک مطلب) به حد نرمال است.
این که یک کمپانی بزرگ مانند انویدیا تقصیر را گردن یک کمپانی عظیم دیگر مانند اینتل بیندازد بسیار کم سابقه است و نشان میدهد چقدر این مشکل فراگیر و خارج از کنترل است و تنها به دست خود اینتل حل میشود.
حال شاید بپرسید راه حل چیست؟
طبق تجربه دارندگان این پردازنده ها، کم کردن ولتاژ (Undervolt) و سرعت پردازنده (Underclock) به بهبودی عملکرد کمک بسیاری میکند اما مشکل را تماماً حل نکرده و در واقع شما با این کار از تمام قدرت پردازندهی خود استفاده نمیکنید؛ یعنی شما پول یک 13700k داده اید ولی تنها قدرت یک 13600 را دریافت خواهید کرد.
برای کم کردن ولتاژ و قدرت پردازنده باید وارد تنظیمات بایوس مادربورد شوید و هر برند با برند دیگر در این زمنیه فرق میکند، پس ابتدا برند مادربورد خود را شناسایی کرده و سپس راهنمای مورد نظر خود را از سایت معتبر برند خود دریافت کنید و مطابق آن عمل کنید تا از صدمه زدن به قطعات خود جلوگیری کنید، یا به یک متخصص مراجعه کنید.
همچنان منتظر کمپانی اینتل هستیم تا یک راه حل قطعی ارائه دهد. تا کنون پشتیبانی های اینتل به کاربرانی که همچنان گارانتی محصولشان فعال بوده پیشنهاد تعویض داده اند و در مورد این مشکل ساکت هستند.
آپدیت (1403/02/05)
شرکت ایسوس، سازنده مادربوردهای سری Rog و Tuf و Prime که این موارد به آن ها اطلاع رسانی شده و خبری از جواب اینتل ندیدند دست به آپدیت مادربورد های خود زدند تا از مشکلات پیش آمده مقداری کم کنند. (لینک مطلب)
شرکت ایسوس در آپدیتی برای مادربورد های سری 600 و 700 اینتل خود منتشر کردند تا میزان مصرف پردازنده ها را کنترل کنند. به گفته این شرکت، این آپدیت باید اکثر مشکلات به وجود آمده را حل کند و درست کردن باقی مشکلات بر عهده خود اینتل خواهد بود.
طبق مشاهده کاربران و متخصصان، یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن این مشکل ها، باز بودن بیش از حد محدودیت نیروی وارده به پردازنده های این دو نسل بر اساس سیاست غلط اینتل است. اینتل که خیلی به این دو نسل خود میبالد و انتظار داشته که این پردازنده ها بتوانند از پس سخت ترین فشار های وارده بر آن ها بر بیایند، محدودیت نیروی این پردازنده ها را بر روی اعداد بسیار بالایی به صورت پیش فرض تنظیم کردند در حالی که به گفته خودشان محدودیت مصرف سالم از این پردازنده ها رقم های خیلی پایین تر است.
این عکس از مادربود خودمان گرفته شده که در حال کاهش مصرف پردازنده بودیم تا به این مشکلات برخورد نکنیم. همانطور که مشاهده میکنید، محدودیت مصرف کوتاه مدت پردازنده ما روی 4095 وات تنظیم شده بود که رقم بسیار بالایی است.
ارقامی که ما جایگزین این رقم ها کردیم، ارقامی است که بر اساس راهنمای مصرف اینتل، محدودیت استفاده سالم و امن محسوب میشود و کاری که ایسوس با آپدیت جدید بایوس ماردبود های خود کرده این است که پروفایلی به اسم Intel Baseline Profile به لیست پروفایل های خود اضافه کرده که در صورت تنظیم روی آن، محدودیت های این چنینی روی پردازنده اعمال میکند و از خرابی آن جلوگیری میکند البته با فدا کردن 7 الی 9 درصد از عملکرد پردازنده و سرعت آن که با توجه به عدم پشتیبانی اکثر پردازنده های موجود در ایران از گارانتی های معتبر طولانی مدت، بهترین گزینه برای کاربران ایرانی محسوب میشود تا از خرابی پردازنده های چند ده میلیونی آن ها جلوگیری کند.
آپدیت 1403/02/09
اینتل تقصیر را گردن سازنده های مادربورد انداخت.
Intel در تاریخ 27 آوریل 2024 مقاله "مشکل عدم پایداری در پردازندههای نسل 13 و 14 با SKU K" را منتشر کرد. «در این مقاله، مشکلات مرتبط با پردازندههای نسل 13 و 14 اینتل مورد بررسی قرار میگیرد. این مشکلات بهخصوص در پردازندههای سری K باعث عدم پایداری شدهاند. این مشکلات ناشی از تنظیمات پیشفرض اورکلاک در BIOS مادربردها بودهاند که باعث افزایش جریان و مصرف برق پردازندهها میشود. این مشکلات با انتشار بهروزرسانیهای BIOS توسط تولیدکنندگان مادربردها به حد معمول مشخصات پردازندهها بازمیگردد» (لینک مطلب)
البته همانطور که گفتیم این تنظیمات پیش فرض طبق سیاست خود اینتل برای رقابت با پردازنده های AMD بوده ولی حاضر نیستند الان تقصیر را گردن بگیرند و میخواهند آن را گردن سازندگان مادربورد بیندازند. در هر صورت، پیشنهاد ما این است که تا دیر نشده، اگر سازنده مادربورد شما، آپدیتی برای بایوستان منتشر کرده حتماً اقدام به آپدیت کنید البته اگر علم و توانایی آن را دارید و اگر نه حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا یا بایوس مادربوردتان را آپدیت کند یا تنظیماتی که اینتل پیشنهاد کرده را روی پردازنده های شما اجرا کنند.
با ما در این سایت همراه باشید تا خبر های جدید پیرامون این مشکل را با شما در میان بگزاریم.
آپدیت 1403/02/10 را در این مقاله بخوانید.
آپدیت 1403/02/12 را در این مقاله بخوانید.
آپدیت 1403/02/18 را در این مقاله بخوانید.
آپدیت 1403/04/27 را در این مقاله بخوانید.
آپدیت 1403/05/02 را در این مقاله بخوانید.
آپدیت 1403/05/08 را در این مقاله بخوانید.
آپدیت 1403/05/14 را در این مقاله بخوانید.
برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقالات و گفتوگو های این سایت ها را نیز مطالعه بفرمایید:
سلام یک پست درباره حل مشکل بزارید
سلام، در آپدیت های دهم و دوازدهم اردیبهشت درباره حل مشکل توضیح دادیم، فعلا اینتل راه حلی از سمت خودش ارائه نکرده ولی میتونید با Undervolt کردن سیپییوتون مقداری از مشکلاتتون رو حل کنین، همچنین اگر مادربوردتون تنظیمات Intel Baseline Profile رو تو آپدیت بایوسش اضافه کرده باشه، پیشنهاد میکنیم با کمک متخصص بایوستون رو آپدیت کنید و روی این تنظیمات قرار بدین.